Üzleti tervezés

Ha egy vállalkozás elkezd működni, nem elég, ha csak belevágunk, tudnunk kell, hogy mit szeretnénk és mire van elegendő erőforrásunk.

A mikro és kisvállalkozások általában nem csinálnak üzleti tervet, ami óriási hiba, hiszen nem tudják a teljesítményüket mihez viszonytani. Sok, vagy kevés, ami bejött? Valamihez viszonyítani kell. Fontos a jó árképzés, a mennyiségek, a minőség, a képviselt érték írásba foglalása. Ez egy jó zsinórmérték, amelyhez tudsz igazodni és tudnak az alkalmazottaid is igazodni.

Tehát: LEGYEN EGY ÜZLETI TERVED!

 

Jog

Amikor céget alapítunk, jogászhoz fordulunk, amikor működünk és szerződéseket kötünk (mondjuk munkaszerződést) nem elég az interbetről letölteni egy egyszerű formulát.
Kérdések: Ha egy munkaszerződés nem jogszerű, akkor mi lehet a hátrányom jogvita esetén? Ha összeveszünk, akkor mi alapján tudjuk rendezni a sorokat?

Tipikus jogi területek, amelyeket célszerű rendbe tenni és írásba foglalni:

  • Munkaszerződések (jogosultségi területekre kitérés)
  • Munkaköri leírások
  • Etikai szabályzat, belépés és kilépéskori állapot rögzítése
  • Beszállítói szerződések (jutalék és árrés elszámolás módja)
  • Bérleti szerződések
  • Közüzemi szerződések

 

Nézd át és ha nincs rendben, tetesd rendbe, mivel a munkaügy egy kínos dolog. Amíg jól megy a dolog, addig nincs gond, probléma esetén pedig csak a jog a döntnök.

 

Marketing

Minden vállalkozónak szüksége van  ügyfelekre, akiket el kell érnie. Akár értékesít, akár gyárt, akár szolgáltat, valakinek értéket teremt. Ha a vállalkozásról  a célpiac nem tud, nem lesz megrendelése, ezért fontos, hogy a konkrét piacunkat szólítsuk meg. Kezdetekben ne gondolkodjuk országos lefedettségben, a karnyújtásnyira található embereket szólítsuk meg és ehhez válasszunk megfelő eszközt. Sajnos egyre kevesebb a hatásos díjmentes eszköz, ezért készüljünk fel először egy kisebb marketing költségvetésre, és kezdetben mindenképpen mérhető dolgokban gondolkodjunk!

Kérdések:

  • A hirdetéseimet ad-hoc, vagy meghatározott strtégia mentén intézem?
  • Elfogadok e last minute bomba ajánlatokat?
  • Biztos, hogy jó helyen hirdetek?
  • Biztos, hogy a weboldalamat meg is találják a leendő ügyfeleim?
  • A weboldalam elég jó?
  • Tudom pontosan, hogy hány látogatóm van és az honnan jön?

 

Néhány ötlet a terület jobbá tételéhez:

  • Határozd meg a célpiacodat!
  • Térképezd fel a marketing erőforrásaidat.
  • A célpiacodat hol találod?
  • Hogy tudsz nekik kommunikálni?
  • Hol célszerű nekik hirdetni?
  • Milyen gyakorisággal?
  • Mennyiért?
  • Érdemes online gondolkodni? Ha igen, akkor FB, vagy Web?
  • Értesz a marketinghez?
  • Ha nem, akkor van startégiád, amit kidolgoztatok egy szakértővel?
  • Ha már használsz eszközöket:
  • Mérhető a hirdetés, a weboldal, stb?
  • Elég jól működnek az eszközeid? Elérik a kitíűzött célokat?
  • Hány ügyfélre van szükséged havonta, hetente, naponta?
  • Mi a maximum, amit ki is tudsz szolgálni egyéb bővítés nélkül?
  • Fontos tudni, hogy a marketing nem értékesítés! Elsősorban az a feladata, hogy kellő számú érdeklődőt hozzon be a vállalkozásba!

 

Értékesítés

Ha a marketing működik, megérkeznek az ügyfelek (a netre, a telefon végére, vagy a boltba, műhelybe, bárhova) Nem mindegy, hogy mi történik. Rájuk tukmálunk valamit? Lyukat beszélünk a hasukba? Hogyan bánsz velük? Mit éreznek az ügyfelek? Tudod, hogy miért nyertél, vagy miért vesztettél üzletet?

 

Azonnali megfontolandó dolgok a sikeresebb értékesítésért:

  • Állj át az igényfelmérő értékesítésre, nem kell mindekinek eladni, nem kell minden ügyfelet elvállalni és kiszolgálni!
  • Olyan ügyfeleket szolgálj ki, akiket képes vagy és szívesen szolgálsz. Igen, szolgálsz!
  • Ne add túl olcsón a termékeidet, szolgáltatásod.
  • Minőséget képviselj és ne engedj belőle.
  • Számold ki, hogy 10%-20% árendegmény mennyire nyírja meg  a profitod!
  • Ha ajánlatot adsz, akkor legyen egy visszakövetési rendszered!
  • Tudasd, hogy rád lehet számítani!
  • Mindig tartsd be, amit igérsz!

 

Pénzügy, számvitel

Ha eladtál valamit, vagy dolgoztál valakinek és ezért pénzt kapsz, dokumentálnod kell. Elkészül a számla, a szállító, az átadás-átvételi jegyzőkönyv, egyéb. Ezeket a dokumentumokat a könyvelő egy olyan formába rendezi, hogy abból a befizetendő adók egyértelműen kimutathatóak legyenek. Ennek egy elég pontosan meghatározott rendszere van, amelyet ha tetszik, ha nem, alkalmazni kell.

Vizsgáld meg ezt a területet és változtass néhány dolgon, gondolkodj ezeken a kérdéseken:

  • Alap szabályzatok rendben vannak? (pénzügyi, számviteli politika, pénzkezelési szabályzat)
  • Hogy adod át a könyvelőnek az anyagot? Rendben? Dokumentáljátok az átvételt?
  • Használsz számlázó programot?
  • Tudod, hogy mennyi adót kell fizetned?
  • Van egy komoly pénzügyi rendszered?

 

Néhány kulcsfontosságú tanács (csak azért kulcsfontosságú, mert pénzből élünk….)

  • Fogadd el, hogy a könyvelő nem a gazdasági vezetőd, ő csak mechanikus munkát végez.
  • Vezess  legalább excel táblát a bevételeidről, kiadásaidról!
  • Tudd pontosan, hogy mennyi pénz van a számláidon, pénztáradban!
  • Dokumentáld a pénztárt.
  • Ne folyjon össze a saját pénzed a céges pénzzel.
  • Tartalékolj mindig és határidő előtt fizess mindenkinek!
  • Soha ne adj árut, szolgáltatást utólagos fizetéssel!
  • Ne mutyizz!
  • A fizetések hivatalosak legyenek!
  • Add le a könyvelési anyagot időben, rendben, lehetőleg a hó első napjaiban!
  • Könyvelődtől kérj adatokat időben, pl 5-én a bérjárulékokról, 10-én az áfáról, annak érdekében, hogy pontosan tudd, hogy mennyit kell fizetni.
  • Ne a következő projektelőleg, a beszállítók finanszírozzák a cégedet!
  • Évente vizsgáld felül és kérj ajánlatot a bankoktól, az IT, telefonszolgáltatóktól, a beszállítóktól.
  • Vezess statisztikát a forgalomról, és a bevételekről, kiadásokról.

 

Szervezet, szervezés, időbeosztás

Két komoly stresszfaktor van egy vállalkozó életében: Az idő és a pénz. A pénzről már beszéltünk, az idő egy komoly tényező. Az időhiány abból adódik, hogy minenki helyett dolgozunk. Alkalmazottaink olykor fizetett ellenségek, ahelyett, hogy pénztermelő gépezetek lennének. Gondolkodj el. Jól csinálod? Van időd? Jók az embereid?

Nézd meg a cégedet, magadat, az időbeosztásodat. Mindent te csinálsz? Vannak alkalmazottaid?

Tudják, hogy mi a dolguk? Valóban szükség van rájuk? Jól dolgoznak? Eleget dolgozol? Túl sokat dolgozol? Elég feladatot adsz át a kollégáidnak?

 

Ha kellő mennyiségű adat áll rendelkezésre, akkor elkezdhetsz finomhangolni. Ehhez néhány ötlet:

  • Vizsgáld felül évente a szervezetet, oszd újra a feladatokat.
  • Szervezeti ábrát rajzolj fel, definiáld, hogy kinek mi a „posztja” (egy ember több posztot is betölthet, pl Sanyi raktáros, árubeszerző, szállító és helyettesítést végző értékesítő)
  • Írásban kommunikálj, add ki a feladatot egyértelműen és ellenőrizd vissza!
  • SOHA NE VÉGEZD EL MÁS FELADATÁT!
  • Feladat delegálás rendjét beszéljétek meg.
  • Jogosultságokat tisztázd, pontos munkaköri leírást adj a dolgozók kezébe.
  • A napirendedet vizsgáld felül.
  • Válaszd külön a fontos, sürgős, határidőhöz kötött és nem kötött feladatokat!
  • Törekedj arra, hogy a FONTOS dolgokkal foglalkozz, a többit végeztesd el mással.
  • Csináld meg azonnal! Ha nem tudod azonnal, akkor a lehető leghamarabb!
  • Ha nincs kedved, csináld meg kedv nélkül, mert más nem fogja megtenni helyetted.

 

Munkaügy

Ha vannak alkalmazottaid, (legalább1) akkor be kell tartanod egy csomó szabályt. Az alábbi kérdésekkel vezesd fel magadnak a témáról való gondolkodást:

Hány alkalmazottad van? Megfelelően tudják a dolgukat? Mérlegeltem, hogy szakmailag, emberileg, egészségileg alkalmasak e a feladatra? Ha most kapnék egy munkügyi ellenőrzést, rendben találnának mindent?

 

Azonnali cselekvési terv:

  • Jelents be mindenkit szabályosan.
  • A munkába lépés első napján küldd el üzemorvoshoz. Ha nincs üzemorvosod, akkor keress egyet!
  • Lásd el a szükséges munkavédelmi, tűzvédelmi, adatvédelmi oktatással, add ki neki a szükséges eszközöket!
  • Tedd rendbe a munkvédelmi, tűzvédelmi szabályzataidat.
  • Legyenek tűzoltó készülékek a szükséges helyen.
  • Legyen elsősegélynyújtó hely.

 

Egyéb területek

Vizsgáld meg, hogy vállalkozásodnak meg kell e felelni olyan speciális előírásoknak, amelyek a te iparágadra jellemzők. Kérd ki tanácsadó véleményét. Többek között:

  • Környezetvédelem,
  • Hulladékgazdálkodás rendje,
  • Környezetvédelmi termékdíj,
  • ADR, veszélyes hulladékok tárolása,
  • Iratmegsemmisítés rendje,
  • Adatvédelem,
  • Adat archiválás,
  • Selejtezés

 

Ha vannak területek, amelyek rád is vonatkoznak, weboldalunkon találsz szakértőket, akiket bevonhatsz a terület felépítésére, tanácsadásra, segítséget kérhetsz tőlük.

 

Összegzésként

Nem az a cél hogy elvegyem a kedved a vállalkozástól, de tudod kell, hogy a vállalkozás ma nem arról szól, hogy tudok valamit és csinálom. Egy egységes, működő rendszert kell felépítened ami a jövődben vagy szolgál és jólétet teremt, vagy bosszúságot okoz. Ne dacolj ezek ellen. Fogadd el, hogy fel kell építened a gépezetet és, ha sikerül, akkor az hatékonyan, szépen fog működni.

Képben leszel és elégedett leszel. Az is lehet, hogy most kiderül, hogy semmi értelme annak, amibe belefogtál. Semmi gond. Most még abbahagyhatod, és kitalálhatsz mást. A lényeg, hogy tisztán láss, tervezz, rendszerezz és élvezd munkád gyümölcsét!

Ha kérdésed van, keress bátran!

Sok sikert!

 

A Te üzleti sikereidért:

Nágel Balázs

06202892030

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on skype

További cikkek

Publikációk, írások

Önigazolások

Ez is a kedvencem. Az emberek mindent megtesznek, hogy megbénítsák magukat.

Tovább olvasom »
Üzleti vállalkozásfejlesztési blog

Black, or white?

Előző bejegyzésben ecseteltem a „negatív vállalkozói attitűdöt”. Folytassuk tovább, vizsgáljuk meg, hogy a kevésbé szimpatikus vállalkozó még mit is csinál?

Tovább olvasom »
Üzleti vállalkozásfejlesztési blog

Ügyfélszolgálat

Vannak, akik erről könyvet írtak, többek között ajánlom az ÜGYFÉLSZOLGÁLAT FELSŐFOKON c. könyvet. Igyekszem összefoglalni vázlatosan, hogy mit is jelent ez, hogy ügyfélszolgálat, és miért érdemes jól csinálni.

Tovább olvasom »