Gondolom, ha visszatekintesz egy évvel ezelőtti (2019) decemberre, akkor valahogy nagyon nem úgy képzelted a jövődet, ahogy az bekövetkezett.
Sokan már tudatosan készültek a válságra, mert köztudott, hogy a gazdasági életben 8-10 évente bekövetkezik egy nehezebb időszak, tehát ennek alapján többen sejtették, hogy lehet, hogy lesz valami. Mivel válságálló céget nem recesszióban lehet csinálni, azok szívták meg legkevésbé, akik megfelelő mennyiségű tartalékkal rendelkeztek.
Döbbenetes volt látni és hallani, hogy sok cég mindössze annyi pénzügyi tartalékkal rendelkezett, hogy 1-2 hónapot tudtak túlélni. És most nem a vendéglátókra gondolok, mert ők valóban nagyon megsínylették ezt a helyzetet, hanem az olyan cégekről, amelyeknek az iparágában mások azért elvoltak.
Amikor kitört a járvány, sejtettük, hogy elsősorban a gazdasági életben egy komoly átrendeződés fog bekövetkezni. Kicsiben az emberek is átgondolták, hogy mi a fontos az életükben. Mi az, amire költeni kell, mit kell megélni, mit kell túlélni és melyek azok a dolgok, amiről simán le lehet mondani. A cégekben is ugyanezeket a következetes vezetők átgondolták. Kell e új autó? Vegyünk új irodabútort? Kell e valóban annyi alkalmazott, ahányat felvettünk tavaly? Lehetne sorolni a kérdéseket, azt mindenki már vagy megette, vagy majd megteszi, de szinte biztos, hogy a jövő évet tervezve sokkal eltérőbb racionálisabb és kisebb célokat és más jellegű fejlődési vonalakat határozunk meg. Leegyszerűsítve: Más lett és más lesz a fontos.
Én pont ezt szeretem egy nehéz gazdasági környezetben. Egyszerűen rá vagyunk utalva arra, hogy a fókuszon maradjunk. Ez nem azt jelenti, hogy szeretem a válságot, hanem azt, hogy a válsághelyzetben szerzett tapasztalataimat és célkitűzéseimet, valamint munkamódszereimet megtartom évekig, és a következő felívelő időszakokban sokkal többre leszek képes, mint akkor, amikor nagyon könnyű üzletelni.
Mitől válságálló egy cég?
A válságálló cégek rendelkeznek komoly pénzügyi tartalékkal. Ha ez megvan, a második fő erősségük, hogy a fix költségeiket alacsony szinten tudják tartani. A változó költségek a forgalomtól függnek, ezért azzal nem igazán kell foglalkozni, a kulcs a fix költségek alacsony szinten tartása.
Egy tervezés során persze mindenki megígéri magának, hogy jövőre kevesebbet költ, de ez egyfajta újévi fogadalom marad sok esetben. Minél kevesebbet? Talán ezt kellene megvizsgálni, és megtudni.
A kkv szektorban oly kevesen ismerik a kontrolling fogalmát a gyakorlatban. Persze mindenki tudja, hogy mi ez, meg azt is, hogy kéne legalább ilyen táblázatot vezetni, de mégsem alkalmazzák. Ennek alapján nem ismerik a költségeiket pontosan, csak úgy kábé… Ajánlom mindenkinek figyelmébe ennek a rendszernek a kialakítását, mert ezt lehet a tervezés alapjának tekinteni.
Ha tervezed a jövő évedet és nincs ügyviteli rendszered -amit baromira ajánlok 100 M felett-, akkor kérd el a könyvelődtől az összes bejövő számládat és kifizetéseidet és nézd át. Sőt írd be egy táblázatba, mindegyiket megcímkézve költségnemek szerint, pl:
Bérek, adók, bérleti díjak, jutalmak, takarítószer, kávé, repi, papíráru, alvállalkozók, tanácsadás, ügyvédi díj, banki díjak, stb….próbálj meg ésszerű módon kategorizálni, pl.: ha minden ügyfeled kap kávét és vizet, akkor érdemes külön kezelned ezt a költségnemet, ha mondjuk csak napi 1 ügyfél kap, akkor ez nem akkora költség, hogy külön értelmezd, nyugodtan beírhatod a repicuccok közé. Nem bonyolult.
Ha látod egy év pénzszórását, akkor jobb esetben csak elájulsz, rosszabb esetben infarktust kapsz, de megteremted az esélyt arra, hogy úgy tervezd meg a jövő évet, hogy legalább felesleges dolgokra nem fogsz költeni, azaz fogsz, ha nem úgy gondolod át az egészet, hogy mi az, ami feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a cég megfelelően működjön. Nem vagyok híve az alkalmazottak kirugdosásának, de érdemes átgondolni, hogy valóban kellenek e a biodíszletek a cégedbe. Mert lehet, hogy vannak, csak nem veszed észre, mert ezek masszírozzák az egódat leginkább. Van Micike, aki fogadja az ügyfeleket, meg persze felkapkodja a telefont. Ha méred, és tudod, hogy Micike napi hány ügyfelet fogad és hány telefont vesz fel, akkor el tudod dönteni, hogy érdemes e Micikének havi 300-at kifizetni, vagy inkább felveszed te azt a telefont. Tartsd tehát magad elé a tükröt, nézd meg, hogy mi a szükséges és mi a felesleges költség és lépd meg. Ne spórolj. Ami kell, az kell, azt gazdálkodd ki, de ami nem kell, nyírd le. Gondolj bele, mennyivel lennél beljebb, ha már tavaly ezt csináltad volna!
Elsőre fájdalmas, nehéz nekiállni, de nagyon megéri.
Ha csak ezt végigcsinálod, akkor rengeteget tettél a válságálló a céged építése felé, már csak a pénzügyi tartalékot kell összerakni, ami néhány év alatt összejön, csak meg kell tervezni, és nem szabad a pénzt másra költeni!