Egy lépéssel mindenki előtt

Pállné Bodonovich Ágnes interjúja Nágel Balázzsal, a Nordart kft. ügyvezetőjével, mely megjelent a Patriótában 2017-ben.

Nágel Balázs 2008 óta foglalkozik norvég fűtőpanelek értékesítésével. Vállalkozása, a Nordart Kft. 2010-re a magyarországi elektromos fűtési piac legnagyobb szereplője lett. Sikere azóta is töretlen, cégének forgalma évente 30%-kal növekszik. Hazánkban elsők között kezdett el internetes marketinggel foglalkozni. Felismerte, hogy más módon kell üzletelni, mint korábban. Nem fél kockáztatni, nyitott az újdonságokra, és folyamatosan képezi magát. Az üzleti életben szerzett tapasztalatait júniusi lemondásáig a városvezetésben is kamatoztatta.

 

– Munkahelyi elfoglaltságra hivatkozva mondott le önkormányzati képviselői mandátumáról. Mi áll döntése hátterében?

Az elmúlt időszakban nagyon keveset voltam Magyarországon, havonta két-három alkalommal utaztam külföldre vállalkozásom ügyei miatt. Eközben nem tudtam úgy ellátni önkormányzati feladataimat, ahogyan szerettem volna, és ahogyan azt a képviselői hivatás megköveteli. Például egy előző nap összehívott rendkívüli testületi ülésen nem tudtam jelen lenni, ha éppen külföldön tartózkodtam. A körzetemben folyó munkákat is sokszor csak a háttérből irányítottam, nem tudtam bennük fizikailag részt venni. Ebből elég sok belső konfliktusom adódott. Így nem szerettem volna folytatni, ezért döntöttem a lemondás mellett. Ha valamit csinálok, akkor igyekszem azt a lehető legjobban. Nem tudok semmit félvállról végezni.

 

– 2014-ben, amikor elindult az önkormányzati választásokon, nem látta előre, hogy ez a feladat mennyi munkával jár majd?

Sok minden változott az elmúlt években. Akkoriban három alkalmazottam volt, Tatán volt a telephelyünk, a fővárosban pedig a bemutatótermünk. Azt gondoltam, hogy míg világ a világ, ez a vállalkozás szépen fog működni ilyen formában. Az elmúlt egy-két évben azonban olyan mértékben fellendült a piac, amilyenre mi sem számítottunk. Minket is meglep, hogy forgalmunk évről évre 30%-kal nő. Időközben bekerültem a norvég gyártónknak először fejlesztési, majd európai marketing részlegébe is. Ez ugyancsak többletfeladatokkal jár, hiszen a kinti cég is hatalmasat fejlődött.

Nemcsak azért, mert olyan jól csináljuk, hanem azért is, mert egyre többen döntenek úgy, hogy nem szeretnének gázzal fűteni, és keresik az alternatív lehetőségeket. 2014-ben, amikor megkeresett Polgármester úr, hogy fiatal vállalkozókkal szeretné színesíteni csapatát – olyanokkal, akik másféle tapasztalatokkal rendelkeznek –, úgy gondoltam, hogy belefér az időmbe. Túl gyorsan mondtam igent. Célszerű lett volna elbeszélgetni olyan képviselőkkel, akik hosszabb ideje látják el feladatukat.

Hiszen ez a munka nemcsak abból áll, hogy időként felmérem az igényeket a körzetben, és részt veszek a testületi és bizottsági üléseken. Mostanra jutottam el oda, hogy döntenem kellett, nem szabad így nekiindulnom a szeptember elején kezdődő szezonnak, mert az egyik a másik rovására menne.

 

– Mivel foglakozik a Nordart Kft., mit kell tudni a termékeiről?

Elektromos fűtőpanelek értékesítésével foglalkozunk. A radiátorokhoz hasonlóan ezek is falra szerelhetők, beépített termosztáttal, elektromos vezérléssel rendelkeznek. Norvégiában öt gyártó cég van, mi ebből négyet képviselünk. Minden, ami a skandináv fűtéstechnikára jellemző, nálunk megtalálható. Termékeink között minimális eltérések vannak, elsősorban programozásban, dizájnban és minőségben különböznek.

A legdrágábbak igen komoly technológiával felszereltek és digitális programozásúak. Vannak okostelefonról, wifi-ről is vezérelhetők, nyaralókba sokszor ajánljuk. Nagy előnyük, hogy már távolról elindíthatjuk a fűtést, és mire odaérünk, már meleg van. Ezen eszközök segítéségével láthatjuk, hogy működik-e a fűtés, hány fok van, stb.. Vannak olyan termékeink is, amelyek fűtéstechnikailag nagyon jók, ám egyszerű vezérlésűek, letisztultak. Ezeket időseknek és azoknak szoktuk ajánlani, akik állandó hőmérsékletre törekszenek.

Alacsonyabb árfekvésű termékeink ugyancsak alkalmasak önálló fűtésre, ezeknek azonban lehet kisebb hátrányuk, lassabban adják a meleget vagy több áramot fogyasztanak. Amikor segítünk az ügyfélnek kiválasztani a legmegfelelőbb fűtőpanelt, mindig onnan közelítjük meg a kérdést, hogy hol szeretné használni, mekkora az a helyiség, mik az épület fizikai paraméterei, milyen a szigetelés, milyenek a nyílászárók. Mindig azt a terméket ajánljuk, amelyik műszakilag a legalkalmasabb. Ezután következnek az egyéb igények, külső megjelenés, vezérlés és egyebek.

Elektromos padlófűtéssel is foglalkozunk, egy lengyel gyártóval állunk kapcsolatban. Ők harminc éve vannak jelen a piacon, folyamatosan fejlesztik cikkeiket. Kültéri termékeink is vannak, amelyek utak, járdák fűtésére alkalmasak, ez ugyan kisebb szegmense profilunknak, ám egyre keresettebb. Értékesítésünk kilencven százaléka a norvég fűtőpanelek eladásából származik.

Mivel Európában – a lakosság arányaihoz képest – az elmúlt öt évben mi adtunk el a legtöbbet, a gyártók megkerestek minket, hogy foglalkozzunk a többi ország marketingjével is.

Tanácsadóként több helyen is jelen vagyunk. Nekünk köszönhetően vannak termékfotók, dizájn pályázatot is hirdettünk már. A gyártókkal napi kapcsolatban vagyunk, műszaki paraméterekben is ki szokták kérni a véleményünket. Büszkék vagyunk rá, hogy a ma már negyvennyolc országban létező, wifi vezérlésű panelt mi találtuk ki. Mi csak a magyar ügyfeleknek szerettünk volna többet nyújtani, nem gondoltuk, hogy külföldön is ilyen sikeres lesz. Norvég gyártóink ma már –bármilyen technikai újításuk van – nemcsak kikérik véleményünket, hanem hallgatnak is ránk.

 

– Kik a potenciális ügyfeleik?

Amikor bútorokkal foglalkoztam, mindenki azt mondta, könnyű neked, mert bútorra mindenkinek szüksége van. Ma azt mondják, azért könnyű nekem, mert mindenki fűt. Ez így egyáltalán nem igaz, nincs mindenkinek szüksége a mi termékeinkre. Ügyfeleink jellemzően a 25-55 év közötti korosztályból kerülnek ki, kellő mennyiségű ésszel és pénzzel rendelkeznek.

Értékesítőink elküldik azokat az ügyfeleket – sokszor továbbirányítják őket máshova –, akikről kiderül, hogy nem való nekik. Ez nekünk etikai kérdés, amely a hosszú távú jövőt biztosítja, mi senkire nem sózunk rá semmit. Általában új építésű vagy felújított maximum 80-100 négyzetméteres ingatlanokba vásárolják a fűtőpaneleket. Olyan ügyfeleknek adunk el, akik nem szeretnének gázzal fűteni, és fontosnak tartják, hogy jól nézzen ki és komolyabban műszaki tartalommal bírjon a falon lévő fűtőtest.

Az elektromos fűtés harmadannyiból kivitelezhető, mint a gázfűtés. A rezsiköltsége viszont magasabb, 10-15 év alatt ér össze az üzemeltetés és a beruházás költsége. Minden termékünkre öt év garanciát vállalunk, nem a gyártó, hanem mi. Ha az ügyfél három év után jelentkezik, hogy gond van a termékkel, kérdés nélkül kicseréljük. Sokszor jártam úgy, amikor visszavittem egy hibás vagy elromlott műszaki cikket a boltba, hogy az ügyfélszolgálatnál azt próbálták bebizonyítani, hogy én rontottam el. Nem hiszem el, hogy egy világcég büdzséjébe nem fér bele, hogy rögtön kicseréljék.

Ügyfeleink nagyra értékelik hozzáállásunkat, és jó szívvel ajánlanak bennünket.

 

– Korábban egészen mással foglalkozott. Miért váltott, és miért épp elektromos fűtőpanelek értékesítésével kezdett foglalkozni?

Egyház- és népzene, valamint zongora szakot végeztem. Még diplomám sem volt, már elkezdtem zenetanárként dolgozni. Majd meghívtak a Concerto zeneiskolába, hogy alakítsam meg a könnyűzenei tanszakot. Nyolc évet töltöttem ott, közben elmentem egy tanítványom belsőépítészeti cégéhez is projektmenedzsernek, irodák, hotelek, üzletek berendezésével foglalkoztunk. Egy darabig együtt végeztem a két munkát, aztán – amikor családot alapítottam – felhagytam a zenével és az üzleti szférát választottam. Jelen akartam lenni, akkor még csak egy, ma már három gyermekem életében.

Amikor a cég átalakult, kiszálltam és létrehoztam egy sajátot. 2004-ben, amikor beléptünk az EU-ba, már látni lehetett, hogy a bútorgyártás nem éri meg annyira, ugyanis a szlovákok és a lengyelek alapanyagáron kínáltak kész termékeket. Elkezdtem gondolkodni, merre tovább. Aztán a 2006-os magyarországi események hatására úgy döntöttem, hogy családommal együtt külföldre megyek szerencsét próbálni. Norvégiába mentünk, mivel az mindig is nagyon tetszett. A zenével szerettem volna elhelyezkedni, tanári vagy kántori állást kerestem.

Kint egy dizájn kiállításon ismertem meg az egyik norvég gyártónk termékét, amely díjat kapott. Felvettem velük a kapcsolatot, fantáziát láttam benne, úgy gondoltam, hogy lenne rá itthon kereslet. Nyitott kapukat döngettem. Magyarországon épp nem volt importőrük. Ekkor már nem voltam annyira biztos abban, hogy külföldön kellene maradnom, végül hazajöttünk. Közben megkeresett Szlovákiából egy európai kezdeményezés komoly pénzügyi támogatásokkal, egy zeneiskola szakmai vezetését bízták rám. Ezt a munkát két évre vállaltam el, majd 2008-ban elkezdtük a norvég fűtőpanelek értékesítését.

Otthon kialakítottam az irodát, kis mennyiségben rendeltem árut, és megnyitottuk bemutatótermünket. Akkora siker lett, hogy 2010-re a magyarországi elektromos fűtési piac legnagyobb szereplője lettünk.

 

– Mi volt a sikerük titka?

2004-ben, miután beléptünk az Európai Unióba, koncepcióváltás következett be hazánkban, elterjedt az igényfelmérő jellegű értékesítés. Ezzel egy időben kezdett el teret hódítani az internetes marketing. Én is nekiálltam autodidakta módon nézegetni, tanulgatni, majd alkalmazni az új trendeket. Elmondhatom, hogy hazánkban az első harminc vállalkozó között voltam, akik internetes marketinggel próbálkoztak. Közülük ma már többen tanácsadóként dolgoznak, vagy oktatják, hogyan kell sikerre vinni egy vállalkozást.

2004-ben megváltozott a világ, megnőtt a piac, megváltozott a marketing. Nagy múltú, komoly ügyfélkörrel rendelkező cégek mentek tönkre, mert nem tudtak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. Azok a kisvállalkozások vitték sikerre, amelyek felismerték, hogy nem azon csapásirányok mentén kell üzletelni, mint az korábban megszokott volt, a semmiből törtek elő.

Marketing kommunikációban sajnos ott tartunk Magyarországon, hogy még mindig azt magyarázzák a kisvállalkozóknak, hogy marketingezni kell. Ez vicc, már 2004-ben is az volt. A nyugati országokban már 15-20 éve létezik marketing kommunikáció, tőlük kell megtanulni az aktuális trendeket, hogyan lehet igényeket teremteni és vásárlásra ösztönözni. Rengeteg külföldi tréningen vettem részt, később tanácsadókkal dolgoztam együtt. Mi is az internetre helyeztük a legnagyobb hangsúlyt, így értük el, hogy termékünk egyik pillanatról a másikra ismertté vált.

 

– Nemcsak a marketing területén, hanem a cégvezetésben is új szemléletmódot képvisel.

Jó stratégának tartom magam, de a mai napig nem igazán szeretek vezető lenni. Szívesen veszem körbe magam olyan emberekkel, akik a saját pozíciójukban az általam meghatározott cél irányába tartanak, dolgoznak. Az elvárásaink közös elvárások. Amikor felveszek valakit, azt nézem, mennyire kiváló, és beilleszthető-e a csapatba. Nem szeretek senkit noszogatni, hogy dolgozzon, szedje össze magát. Kollégáim olyanok, akiket nem is kell. Ezt természetesen honorálom is, nálunk nagyon komoly bérek vannak, európai viszonylatban is.

Célunk nem feltétlen az, hogy tovább növekedjünk, hanem az, hogy fejlődjünk, és hosszú távon fenntartható legyen, amit csinálunk. Fontos az is, hogy mindegyik kollégám elérje személyes célját. Viszonylag kis létszámú cég vagyunk kilenc kollégával, így erre könnyű odafigyelnünk. Nem vagyok híve annak, hogy minél több ember végezzen minimálbérért munkának látszó tevékenységet. Azt pártolom, hogy néhány kiváló szakember személyes célját megtalálva, teljes tudását beletéve dolgozzon a közös siker érdekében.

 

– Mik az Ön személyes céljai?

A cégen keresztül elértünk mindent, amit lehetett. Bármikor meg tudom tenni, hogy kiszállok, de amíg örömömet lelem benne, addig csinálom. Van sok ötletem a zenével és agostyáni kertünkkel kapcsolatban is, ahol gyümölcsfáink vannak, és gyógynövényeket termesztünk. Többek között szappant, levendulaolajat, pálinkát készítünk. Bármelyikből pillanatokon belül üzletet tudok csinálni, mihelyst arra időm és lehetőségem van, de ennek nem most van itt az ideje.

 

– Ezt értsem úgy, hogy bármilyen terméket adnak Nágel Balázs kezébe, pillanatok alatt sikerre viszi?

Amíg a világ túl nagyot nem változik, addig azt tudom mondani, igen. Ha műanyag kerti törpét árulnék a csapatommal, akkor is olyan vállalkozást tudnék működtetni, amely átlagon felüli életszínvonalat biztosítana. Nyilván ehhez megvannak a megfelelő koncepciók. Eddig bármilyen terméket vettünk fel a palettánkra, abból lett valami.

 

– Hogyan hatott a cégre az építőipar fellendülése?

Korábban ezt a kérdést úgy tették fel: – Hogyan hatott rátok a válság? 2008-ban indultunk el, mindenki azt mondta, hülyék vagytok, válság van. Mi nem foglalkoztunk vele, és ma sem foglalkozunk azzal, hogy mennyire fellendült az építőipar. Mi a prémium szegmensben üzletelünk, amely nem változik, ha csak valami óriási megrendülés nem történik. Amit jelen pillanatban érzékelünk az az, hogy a családi házat építő ügyfelek nem hirtelen szeretnék megoldani a fűtést, hanem már a tervezés időszakában megkeresnek minket. Ez nekünk is jó, mert már nyolc-kilenc hónapot látunk előre.

 

– Tulajdonképpen tatai vagy budapesti cég a Nordart?

A cég alapvetően budapesti. Ennek az az oka, hogy a külföldi cégek, amikor arról döntenek, hogy odaadják-e a disztribútori jogot, figyelembe veszik, hogy az adott vállalkozás mekkora méretű városban van, és hol lesz majd a bemutatóterem. Magyarország esetében a budapesti üzletet preferálják. Ugyanakkor tataiak is maradtunk, hiszen a vállalkozás operatív része mindmáig itt működik, a raktárunk és a másik bemutatótermünk is itt van. Az iparűzési adót is Tatán fizetjük, ez prioritás nálunk.

 

– Úgy tudom, szigorú időbeosztás szerint él.

Nálam egy nap negyvennyolc órából áll, bele kell férnie mindennek. A munkán kívül a családomra és a kikapcsolódásra is kellő időt szánok. Olykor én is megdöbbenek, amikor rápillantok a naptáramra, mi minden van beleírva. Például amikor Pesten vagyok egy napot, munka mellett arra is jut idő, hogy elmenjek gitárórára. A gyerekeimet is gyakran viszem iskolába vagy különórára. Míg mások 3-4 napra terveznek előre, én 8-10 napra. Ha valaki időpontot kér tőlem, legjobb esetben 7-8 nap múlva tudunk találkozni. Nem azért, mert akkora sztár vagyok, hanem azért, mert tisztelem azokat az embereket, akikkel korábban egyeztettem. Nem változtatok, nálam ez elvi kérdés.

 

Az interjút készítette: Pállné Bodonovich Ágnes

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on skype

További cikkek

Üzleti vállalkozásfejlesztési blog

Vállalkozó maradok

Korábbi bejegyzésemben ecseteltem, hogy hogyan válhatsz vezetővé. Tudom, hogy van, akinek ez nem szimpatikus, vagy nem akar vezető lenni.

Tovább olvasom »
Publikációk, írások

Nágel Balázs

Megjelent a top 50 manager kiadványban 2020-ban, amelybe beválasztottak.

Tovább olvasom »