MIÉRT ÍROM EZT? ÉS MIÉRT BÍRÁLOM?
Napjainkban ez az értékesítési mód tombol, mely elsősorban a nyugdíjas, idős korosztályt veszi célba.
Miről is van szó?
Általában az efféle árubemutatókon méregdrága és felesleges termékek módszeres, pszichológiai hadviseléssel felépített rátukmálós értékesítés folyik az extra magas haszonszerzés érdekében.
A módszerek sokfélék, de abban megegyeznek, hogy jól öltözött hölgyek és urak felvázolnak a hely és a tömeg szellemének támogatásával olyan „lehetőségeket, vagy minőségi termékeket” melyekre semmi szükségünk nincs és méregdrágák.
Ahogy minden üzlet, ez a típusú értékesítés is bizalomépítéssel kezdődik. Az értékesítő valamilyen módon megszerzi a bizalmat és vásárlásra kényszeríti a célpiacát.
A módszer mézes-mázos, vonzó és megnyerő. A termékek előnyeiről szól, az általuk megoldott problémákról és kényelemről.
Valószínű sokan ismerünk olyanokat, akik valamilyen szuper takarót, fűtőkészüléket, háztartási gépet, utazást vettek meg a piaci ár ötszöröséért, amikor azonban szembesültek azzal, hogy átverték őket semmi garancia nem volt a pénzvisszafizetésre, vagy az egész semmissé tételére.
Sokan azt mondják, hogy az idősek bizalmatlanok ugyanakkor hiszékenyek, azonban szerintem nem erről van szó és ez nem is igaz.
Ahogy írtam, olyan pszichikai hadviselésekkel állunk szemben, ahol az egyébként reálisan gondolkodó és egészséges bizalmatlan egyének is áldozattá válhatnak.
Gondoljunk csak bele: A paradicsomban Éva a kígyó ösztönzésére addig győzködte Ádámot, amíg csak megkóstolta a tiltott gyümölcsöt, pedig világosan tudta, hogy nem kellene ennie belőle.
Mit tehetett volna Ádám? Semmit. Azzal a bizalommal és azzal a hadviseléssel, mellyel Éva és a gonosz rendelkezett, Ádám tehetetlen volt.
Mi is tehetetlenek vagyunk sok mindennel szemben, egy lehetőségünk azért van:
Tisztában kell lennünk azzal, hogy ha bárki telefonon felhív és meghív hasonló rendezvényekre, akkor nem fogadjuk el.
Lehet, hogy veszteség ér bennünket azzal, hogy nem lesz új, szuper termékünk, nem megyünk nyaralni, vagy nem veszünk olyat, amire valóban szükségünk van, de megmarad egy csomó pénzünk, és megkíméljük magunkat az esetleges átveréstől.
Tudom, hogy főleg az idős korosztály kiemelkedően udvarias, és nem akar senkit megbántani. Azzal hogy valaki valamire nemet mond nem bánt senkit. Nemet mondani azonban nem könnyű, van akinek kimondottan nehezen megy, mert úgy érzi, ha valamire nemet mond, akkor azzal másokat bánt. Ez pedig nem igaz! Nemet mondani meg kell tanulni, korosztálytól függetlenül, ugyanis soha nem késő. Persze vannak dolgok, amelyekre nem lehet nemet mondani, de szerintem egy telefonhívásra egy teljesen ismeretlen embernek igenis lehet.
Konkrétan meg lehet mondani a telefonhívónak, hogy nem érdekel az ajánlat, az árubemutató, és udvariasan (de nagyon határozottan) meg lehet kérni, hogy a jövőben nem szeretnénk, ha felhívnának ilyen ügyekben.
Tehát a telefonbeszélgetés során dől el, hogy áldozattá válunk e, vagy sem. Később esélyünk sem lesz.
A magam részéről nagyon sajnálom azokat, akik feleslegesen költöttek ilyen rendezvényeken százezreket, vagy az évek során akár milliókat, bízom benne, hogy előbb utóbb kikopik ez az értékesítési gyakorlat, addig azonban védekezni kell elsősorban a módszer ellen.